Tělesná aktivita a meditace

Čtení na 2 min.

V předcházejícím článku jsme se podívali, jak konzumace masa působí na průběh meditace. Dnes se pojďme podobným způsobem zaměřit na vztah sportu / fyzické námahy a meditací.

Sport je meditace

Pojďme se podívat třeba na běžce. Když běžíte a nemyslíte v tu chvíli na práci a rodinu, ale jen se koncentrujete na svůj výkon, jedná se o základní meditaci -> soustředěnost jen na jednu myšlenku.

Každý sportovec jistě již ví, že když nemůže, stačí změnit nastavení mysli a v tu chvíli směle pokračuje dál. Tedy pomocí myšlenky ovlivňuje své fyzické tělo. Znovu… pomocí myšlenky ovlivníte své fyzické tělo. Uvědomujete si ten zázrak? Pakliže toto již umíte, co vám brání přesvědčit své nemocné tělo, že je zdravé? Nebo mu vysvětlete, že máte krásnou pleť, dlouhé vlasy… cokoli, co je vám libo. Vy to už umíte a toto funguje na podobném principu.

Dále pak jakékoli adrenalinové sporty, bojové sporty – zde můžete prožívat maximální přítomný okamžik.

Tak jako si někdo sedne a hodinu pozoruje svou mysl nebo se soustředí na jednu myšlenku (například dech), tak stejně plnohodnotná meditace je v tuto chvíli sport. Je to určitě jeden z mnoha důvodů, proč existuje mnoho sportovních nadšenců. Ten pocit naprosto “vyčištěné“ hlavy, bez starostí, všechny myšlenky urovnány. K tomu ještě příval endorfinů z fyzického pohybu. Určitě velmi krásná kombinace.

Vyšší stavy vědomí

V den sportovního výkonu se do vyšších stavů vědomí dostáváme jen velmi těžko. Fyzické tělo nás pevně drží a nepustí ani o kousek. Tedy je příjemné si opět urovnat myšlenky, případně jít do “bezmyšlenkovitého“ stavu mysli. Ale přesun vědomí, byť jen o malinký kousek výš z těla, je velmi náročný.

Zato ale druhý den po tréninku se vědomí uvolňuje téměř samo. Fyzické tělo je utahané, svaly pobolívají a není nic krásnějšího než jen tělo uvolnit a nechat ležet. Vůbec neprotestuje a právě naopak – vítá to. Tedy tělo nechce odpočívat a vydejte se svým vědomím do vyšších stavů, nebo vyzkoušejte mentální či astrální cestování. Vše půjde snadno.

V praxi

Je mi velmi sympatická kombinace, kdy jeden den mám fyzickou aktivitu spolu s večerní meditaci a druhý den nechávám fyzické tělo odpočívat a vydávám se do vyšších stavů vědomí. Zda je to na pár minut či pár hodin, nechávám již na vašem uvážení. Já osobně jsem začínala asi jako většina z nás na pěti minutách a nyní se pohybuji okolo jedné až dvou hodin.

Tedy jeden den trénink těla a druhý den trénink mysli / ducha / vědomí.

Foto: flickr

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •